onsdag 7 november 2012

Election 2012

Igår kom valresultatet här i USA. Obama blev omvald - yippie! Det var jämt och många var oroliga att den konservativa republikanen (homofoben, mormonen osv..) Mitt Romney skulle vinna valet. Jag skyndade mig hem från skolan i regnet för att följa valvakan. Kyle var inte särskilt intresserad men tycker (till skillnad från många här) att det är viktigt att rösta. Han och hans föräldrar är också demokrater.
Längre upp på vår gata bor en republikan med en Romney-skylt i fönstret. En dag när jag gick förbi påpekade jag för honom att han minsann har fel namn i fönstret. "We will see about that" sa han för någon månad sen. Nu har jag lust att gå upp och reta honom ;)



De flesta amerikaner jag pratat med är trötta på hela cirkusen. Överallt har det funnits skyltar som reklam för olika borgmästar/stadsrådskandidater. Även Yes och No-skyltar som uppmanar medborgare att rösta för eller emot lika saker, t.ex. gay giftemål. Det fick mig att tänka på hur politiskt inkorrekt det är i Sverige att säga att man inte stödjer det. När det gäller frågor som giftemål för alla, kvinnors rätt till abort och finansiering av preventivmedel är USA lite efter. Inte bara i de galet kristna staterna i södern, men också unga i här och där. Vet vissa i min skola. Själv tycker jag att det är att bedra sitt eget kön och sina rättigheter som kvinna. Men religion är ju en stark kraft - många är hjärntvättade.

Valskyltar från Minnesota

Som tur är har många vettiga amerikaner gjort sina röster hörda och valt rätt. Och äntligen slipper man se alla skyltar! En annan kontroversiell fråga som troligen får Ja i Washington är legalisering av marijuana, hoppas det inte lockar för många langare hit... Återstår att se i December.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar