måndag 2 juli 2012

Here we go!


Woho! Första skoldagen idag. Jag  går i skolan måndagar, onsdagar och fredagar 11.30-18.00. Det är skönt att inte behöva stressa på morgonen och det tar tid att ta sig kommunalt från Vancouver till Portlands innerstad. Jag och Kyle har en mysig morgonrutin bestående av dinkel-blåbärs-muffins och kaffe/jasmin te. Vi får också tid att prata och mysa en stund innan jag måste iväg.
Imorse var dock stressigt pga en väldigt sen buss och vägarbete längst hela 164th Avenue. Missade precis expressbussen över till Portland med två minuter och fick ringa Chris som var gullig nog att skjutsa mig till skolan. Alla som känner mig vet att jag hatar att komma försent. Hann i god tid till första Swedish Massage lektionen. Vår lärare Mary gick igenom guidelines och kursöversikt sen presenterade vi oss för varandra. Allt är genomtänkt och organiserat, börjar förstå varför det är en så väl ansedd skola. Det finns två halvkonstiga killar i min klass men tjejerna och de andra är schyssta, lagom konstiga typiska Portlandbor :)
Vi lärde oss att rengöra och klä ett massagebord korrekt, sen jobbade vi i par med några enkla övningar. I början var det svårt att slappna av i händerna men jag övade ihop med Cieara, en snäll tjej som också bor i Vancouver (men tyvärr andra sidan av stan). Hon verkade ändå glad att ha en 'study-buddy' på sin sida av floden.


Andra lektionen var Kinesiology som anses vara den svåraste kursen. Vår lärare Cyr är ganska sträng men pedagogisk. Tror vi alla kände oss ganska överväldigade efter första delen av lektionen... Det är helt klart en maffig kurs och vi kommer spendera runt 18 timmar per vecka på läxor.
Resten av lektionen efter att vi presenterat oss lättade stämningen lite och vi gick igenom skelettdelar, muskler, anatomiska landmärken och rörelser. I slutet av lektionen gick vi upp och utförde rörelserna. En hel del kände jag redan igen efter anatomi/fysiologi kursen i Sverige. Var helt slut i huvudet när jag kom hem - så mycket information! Phew.



Mitt fack i The Student Lounge.

I lördags höll vi en överraskningsfest för Kyle som snart fyller 30 år. Temat var hawaii/tiki så huset fylldes av mysiga ljus, tropiska dekorationer och god mat och alkohol. Hur kul som helst! Kyle blev garanterat överraskad, speciellt då Susan grävt fram många av hans gamla skol- och jobbkompisar. En allmänt lyckad fest :)
Kyle's riktiga födelsedag är på 4th of July, USAs nationaldag. Den dagen är nästan alla lediga AKA upptagna och umgås med sina familjer. Det är populärt att åka till landet/liknande och skjuta fyrverkerier. Jag, Kyle och min hög med skolböcker åker till Redmond och stannar där tisdag, onsdag och torsdag.

 Chris D, Kristina, Daniel & Chris S

 Kyle & Ryan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar