tisdag 29 maj 2012

Intervju på ambassaden

Vaknade tidigt imorse, dubbelkollade alla papper, satte på mig min svarta jobbintervju-klänning och åkte in till Amerikanska ambassaden. Har aldrig varit där förut och var nervös. Fler hoppade av bussen och traskade bakom mig upp för backen. Där stod det redan folk i kö utanför. Så småningom vinkade en lagom snygg vakt in mig i en liten byggnad och jag fick visa mitt pass. Sen fick jag lämna ifrån mig mobil (avstängd) och hörlurar. De checkades in och jag fick en "garderobsbricka". Sen gick jag in på själva ambassaden. Tog en nummerlapp och fick sitta ner och vänta. Rummet var iskallt och det satt många i min ålder där, förståeligt då det är poppis att åka  iväg och plugga på sommaren. Jag var nervös och förkylningen gjorde det svårare för mig att prata ordentligt. När det var mitt nummer fick jag gå till en kassa och lämna in alla papper. Fick tillbaka två som var oviktiga.


DS-160, I-20 och andra formulär

Fick sätta mig ner och vänta igen. Blev uppropad till lucka F och lämna fingeravtryck. En svensk vakt frågade mig varför jag valt skolan och vad jag gjorde i USA när jag hittade den. Fick sitta ner igen tills jag blev en amerikansk kassatjej ropade upp mig för själva intervjun. Hon frågade varför jag valt utbildningen, hur jag finansierar den och vad jag gör i nuläget. Jag pratade på och hon skrev in allt supersnabbt på datorn samtidigt. Det hela var över väldigt fort. "Okay, you should receive the visa in a week, that was all!"
Vilken lättnad! Hämtade min telefon och trippade ut från ambassaden, betydligt mer avslappnad :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar