fredag 18 april 2014

Social Security nummer

My goodness me! Nu är det inget som hindrar mig från att äntligen bli licensierad som massage terapeut och börja jobba som en normal människa!

Jag och Susan tog en trip till Social Security kontoret där vi fick vänta en stund, bli vittnen till en scen då en bråkstake blev handfängslad och uteskorterad, sen tillslut bli uppropade. Personen på andra sidan glaset var hur trevlig som helst och sa att han kunde hjälpa oss direkt så vi slapp vänta ännu längre. Tur att man hade med alla papper korrekt ifyllda...
Ett SS kort har siffror och fungerar ungefär som Sveriges personnummer inklusive sista 4 unika siffrorna.


Något ovant att signera ett extra efternamn här! Det blev mest ett W...

Social Security är ett måste när man bor i USA. Därifrån får man bland annat den statliga pensionen men man kan även få andra bidrag samt en slags sjukförsäkring (om man inte har någon egen sjukförsäkring. Som tur är finns Obamacare som har blivit riktigt populärt).
Ett exempel äs.k Food Stamps. Låginkomsttagare kan ansöka om hjälp för att kunna köpa mat. Tyvärr får alltfler Food Stamps (i sena 2010 fick 43 miljoner amerikaner den här formen av bidrag). Så många har aldrig tidigare fått hjälp sedan det här programmet startade 1939. Tyvärr blir fler och fler amerikaner fattiga. Precis som i Sverige skärs bidrag ner och det blir kärvare för alltfler människor att klara sig. Det verkar som om Social Security behövs mer än någonsin i dagens USA.
Alla betalar till Social Security genom en del av den skatt som dras varje månad från lönechecken (viktigt därför med SS när man söker jobb).
Det tidigaste man kan börja ta ut sin statliga pension är när man är 62. Summan är då mindre per månad än om man väntar tills man fyllt 65.

En oväntad twist i slutet av besöket - handläggaren frågade om jag ville byta efternamn samtidigt (då det tydligen görs pa samma kontor). Blev lite överrumpad men som tur var har jag redan bestämt sen innan att lägga till Ward efter Grape ('hyphenated name' som det kallas här). Så Grape-Ward.
Jag ville absolut inte ta bort mitt eget efternamn då det är ett unikt och gammalt (kanske t.om. uradligt om man vill tro Wikipedia!) släktnamn. Jag är en stolt Grape och kommer alltid vara :)

1 kommentar:

  1. Grattis Liza! Nu kan du börja jobba och fungera på ett nytt sätt i ditt nya hemland. Och framför allt – komma till Sverige och hälsa på. Det ser jag fram emot i sommar :-)
    Kram

    SvaraRadera